In de paar duizend jaar dat wij als mens in deze vorm bestaan, is ons lichaam nauwelijks veranderd. Onze levensstijl is de laatste honderd jaar echter in sneltreinvaart anders geworden. We zijn anders gaan eten, we leven in een onnatuurlijk ritme en we staan bloot aan heel veel meer prikkels en synthetische/toxische stoffen. Dit alles roept een bijna constante stressreactie op in ons lichaam. Een reactie waarbij onze hormonale cyclus ontregeld raakt omdat deze van nature is bedoeld voor kortdurende stress.

De kans is groot dat deze COVID-periode ook allerlei overlevingsstrategieën, beschermingsmechanismen en oude patronen in jou heeft getriggerd. Misschien zijn ze in de basis niet eens van jou, maar heb je ze overgenomen en eigen gemaakt. Ook deze periodieke stress heeft haar effect op jou interne wereld. Het is deze ontregeling van ons hormonale systeem dat zowel veel lichamelijke als emotionele en chronische klachten tot gevolg heeft. Daarnaast hebben lichamelijke en psychische stress versnelde veroudering tot gevolg.

Hormonen hebben invloed op veel systemen in jouw lichaam en ook nog eens op elkaar. Dat gaat allemaal goed zolang er een harmonieus evenwicht is tussen de hormonen onderling en het verwerken van hormonen die niet meer nodig zijn. Daar is een zo natuurlijk mogelijke levensstijl voor nodig. En juist dat is waar wij in onze maatschappij zover van verwijderd zijn.

Het verminderen van zowel lichamelijke als psychische en emotionele stress is heel belangrijk  voor een natuurlijke een moeiteloze vrouwelijke cyclus. Fysieke stress ontstaat o.a. door verkeerde voeding, te weinig slaap en een verkeerd bewegingspatroon. Psychische en emotionele stress kan door heel veel dingen ontstaan en heeft vaak te maken met wat je denkt, niet (meer) passende patronen en oude angsten. Processen die zich voornamelijk in je onderbewuste afspelen en vaak te maken hebben met familie geschiedenis, je jeugd en wat er vanuit de maatschappij opgelegd lijkt te worden.

Al dit soort dingen komen vaak in de periode van verandering zoals de puberteit, moederschap of de overgang maar ook deze COVID-periode (weer) naar boven in de vorm van lichamelijke en/of psychische klachten. Omdat je lichaam een nieuwe balans aan het creëren is, is het juist dan heel gevoelig voor stress. Tijdens de overgang bijvoorbeeld, gebeurt er van alles in je lichaam doordat de productie van geslachtshormonen verandert. Dat wat je jarenlang geaccepteerd hebt en wat nu niet meer goed voelt, schopt je hormonen nog meer uit balans. Je lichaam geeft je aan dat het nu nodig is om jezelf te helen.

Het ideaalplaatje is dat de veranderingen, geleidelijk en op een evenwichtige wijze verlopen. In onze maatschappij is dat helaas voor maar weinig vrouwen weggelegd. Omdat het lijkt daarom alsof pijn en klachten erbij horen. Ik wil je op het hart drukken dat dit NIET zo is. Alle vrouwen hebben de mogelijkheid om, zonder leven verstorende of ontwrichtende klachten, in alle vrouwelijke fases te genieten van haar leven.

In de Be A Woman community deel ik mijn vier tips om stress te verminderen!

Be A Woman, Inge

Be A Woman ondersteuning en uitwisseling

Heb je behoefte aan ondersteuning om meer in verbinding met jezelf en je vrouwelijkheid te komen? Ik luister graag naar jouw verhaal, vraag gerust een vrijblijvend cyclusgesprek aan via de bekende kanalen.

In de Be A Woman community op facebook inspireer én ondersteun ik je graag om cyclisch te leven. Hier kunnen vrouwen ervaringen en wijsheden delen om in verbinding te leven en ZIJN met jezelf, de natuur en de maan. Je kunt daar vragen stellen en ervaringen uitwisselen met mij en andere vrouwen. Ben je al lid? Geweldig, dan weet je wat een waardevolle aanvulling de community is in jouw proces.

Ben je nog geen lid, meld je dan snel hier aan en vind jouw stappen naar verbinding.