Ik hoor mezelf weer zuchten. Ik heb weleens van die dagen dat ik al bij het opstaan geen zin heb in de dag en dan hoor ik mezelf denken:

Vandaag wordt weer een dag heen en weer racen voor anderen, bleh.

Of

Moet ik dan ook alles in mijn eentje regelen hier?

Gelukkig zijn deze dagen steeds zeldzamer en weet ik elke dag iets in te plannen dat me energie geeft. En door positieve gedachten te hebben kan ik zelfs de (kleine) mooie en fijne dingen zien om me heen als het even wat minder loopt. Door dit te doen loop ik energetisch niet leeg op wat er gebeurt in het leven van anderen. Mindful zijn laat me in het hier en nu genieten van mijn leven.

 

Niet altijd happy

Toch word ik af en toe meegetrokken in een negatieve zucht van frustratie. En voel ik de last van wat er van me verwacht wordt zwaar worden op mijn schouders. Mijn MIND zit dan FULL en ik heb op die momenten een negatieve toekomstgerichte focus. Daarbij komt dat mijn gedachten onsamenhangend, verdrietig, overweldigend en/of onproductief zijn over een toekomst die nog niet is.

Mind FULL voegt als het ware steeds 2 nieuwe acties toe aan mijn to-do list voor elke taak die ik volbreng, waarbij ik keer op keer mijn eigen ergste criticus ben.

OK, dus dit klinkt herkenbaar? Wat is er dan aan te doen?

Mindfulness laat me genieten van elk moment, taak of gebeurtenis afzonderlijk, waarbij ik met compassie en een liefdevolle blik naar mezelf kijk als een beste vriendin.

Wat gaat mij helpen om meer mindful te zijn op die negatieve momenten?

Omdenken

De verandering naar een staat van “mindful peace” is een doorgaand proces van bewust worden van je eigen gedachten. Door elke dag je gedachten en acties te vereenvoudigen en sorteren kun je betere focus houden in het hier en nu. De “Brain Overload” die je creëert door je te veel te richten op later of teveel op één moment te willen doen, kun je hiermee transformeren. Wat je ervoor terug krijgt is dat je jouw leven vol plezier en geluk kunt ervaren.

Het bovenstaande proces is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. We zijn namelijk geen “zen monniken” die hun leven hieraan kunnen wijden. Wij hebben vaak meerdere rollen als moeders, harde werkers, ondernemers, dochters, vriendinnen, minnaressen noem maar op…

Wij laten ons meeslepen door de door ons bedachte wereld en de gedachtes die anderen op ons projecteren. Hierdoor worden we constant uit onze kracht gehaald.

 

 De schat in ons onderbewuste

In ons onderbewustzijn gebeurt veel. Het onderbewuste is er op gericht ons zo goed mogelijk te dienen en voert opdrachten uit. De opdracht die je je onderbewustzijn zou moeten geven zou een positieve opdracht moeten zijn. Positieve gedachten zorgen er namelijk voor dat je je goed voelt en sneller succesvol zult zijn.

Bijvoorbeeld: “Vorige keer liet ik meenemen in de negativiteit van mijn vriendin en nu heb ik positieve energie!”

Van bedenken naar doen kent 3 fasen:

1e fase: de gedachte (hoe, wat)

2e fase: het gevoel en de woorden (als.. dan.. + ervaring)

3e fase: de actie/uitwerking van het plan (welk doel, van start naar finish)

Om ons onderbewustzijn te kunnen coachen zal je je dus vooral gaan richten op de 1e fase, de gedachte oftewel het loskomen van de “Beren op de weg” of “Bedachte Wereld”.

 

Mindfitness Stappenplan

Stappen om je “Bedachte Wereld” naar het positieve te transformeren:

–        Stap 1: Realiseren dat het niet de gebeurtenis is, maar de gedachte die je het gevoel geeft.

–        Stap 2: Welke gedachte geeft je een negatief gevoel, luister goed naar jezelf.

–        Stap 3: Is de geachte reëel?

–        Stap 4: Wat is het gevolg als ik deze gedachte geloof?

–        Stap 5: Wat zou een andere (positievere) gedachte kunnen zijn?

–        Stap 6: Wat zou het gevolg zijn van deze positievere gedachte?

 

Next level

Je weet nu dat het mogelijk is om je brein te trainen positieve gedachtes aan te maken. Daarnaast is het ook belangrijk om jezelf naar succes te coachen om in je eigen kracht te blijven staan. Wanneer je in je eigen kracht staat, voel je je namelijk stabiel en ben je het best in staat successen te boeken.

Als we onszelf positief coachen en het gaat goed: we winnen, voelen we ons goed, hierdoor boeken we meerdere successen en, hup, we zitten aan de positieve kant van ons krachtcentrum. De wereld ligt aan onze voeten.

Als we negatieve gedachtes toelaten starten we een spiraal naar beneden: we verliezen, we zien het niet meer zitten, met als gevolg dat we steeds verder verstrikt raken in onze eigen treurnis, mislukkingen enz. Kortom we raken aan de negatieve kant van ons krachtcentrum met misschien wel depressiviteit tot gevolg.

Coach jezelf iedere keer weer terug naar de positieve kant van je eigen krachtcentrum, praat tegen jezelf! Vraag je af: “Wat is er aan de hand?” en “Is het echt zo erg?”, gevolgd door acceptatie. Het is immers al gebeurd: “Kan ik het veranderen? Ja of nee?” Zo niet, blijf dan niet hangen in die negatieve gedachte en… Laat het los. Heb je een oplossing? Mooi de volgende keer maak je andere keuzes! En laat het los. Hier is MOED en WIL voor nodig!

Ook aan de positieve kant kun jezelf terug coachen naar je krachtcentrum. Praat tegen jezelf! Geniet van je behaalde succes maar nu weer met beide benen op de grond!

 

De oplossing

Loskomen van jouw Bedachte Wereld, jezelf coachen naar je krachtcentrum zijn de sleutels tot een vol en gelukkig leven.

Geweldig ZIJN:

–        positieve gedachten en doelen stellen;

–        oplossingsgericht denken en handelen, gecombineerd met accepteren van feedback;

–        kijk om je heen en geniet van kleine en grote dingen;

–        oude gewoontes omzetten in nieuwe acties. Blijven met jezelf praten;

–        kijk niet naar het verleden en niet naar de toekomst, here is where the fun happens!

 

Leef Krachtig