Drink jij wel genoeg?

We weten het eigenlijk allemaal wel dat veel water drinken gezond is.

Maar wees eens eerlijk, haal jij de voorgeschreven 2 liter water per dag?

Nu de temperatuur weer zomerse waarden haalt, is het extra belangrijk om voldoende water te drinken. Dat geldt zeker als je sport en daarbij veel vocht verliest.

Krijg je te weinig nieuw vocht binnen, dan loop je het risico dat je lichaam uitdroogt.

De eerste symptomen van uitdroging zijn:

dorst en een droge mond en je kunt last krijgen van hoofdpijn en concentratieproblemen.

Ook wordt je huid droger en stugger en je kunt je lamlendig en minder fit voelen.

Enkele voordelen van water drinken:

Onvoldoende vocht kan de werking van de spieren verminderen. Hierdoor kun je krampen krijgen.

Het is goed voor je darmen en stoelgang.

Het zorgt ervoor dat afvalstoffen beter worden afgevoerd en doet wonderen voor je huid.

Ok, misschien is dit niets nieuws en toch blijft het lastig om je eraan te houden.

Want ook al zijn je voornemens nog zo goed, vaak vergeet je in de drukte van een hectische dag om je waterfles op je bureau te zetten of om er regelmatig uit te drinken of ben je écht te druk om netjes de hele dag door te drinken.

Het kan ook zijn dat je water niet lekker vindt, of dat je geen dorstgevoel hebt.

Wat het ook is, ik ga je helpen om wel aan die twee liter water per dag te kunnen komen!

Hieronder heb ik een aantal tips op een rij gezet!

1. Voeg een smaakje toe

Vind je water saai? Voeg dan een smaakje toe en maak van je glas water een feestje.

Zo kun je wat vers fruit (citroen, sinaasappel, limoen, frambozen, bosbessen), kruiden (munt, rozemarijn, citroengras) of groente (komkommer, gember, wortel) in een kan water doen en de smaken laten intrekken.

Ik heb voor iedereen in huis een leuke fles met infuser gekocht, waarin je iets lekkers in de houder doet en de fles vult met water zodat je heerlijke smaken kunt combineren.

Ik ben ook een echte theeleut dus kies ik ook vaak voor thee. Met kouder weer is een lekker grote pot thee sowieso heerlijk.

Je kunt natuurlijk ook kiezen uit allerlei (suikervrije) limonadesiropen, al zal dat niet mijn eerste keuze zijn.

2. Neem altijd een flesje mee

Als je water in de buurt hebt, drink je ook veel makkelijker en sneller.

Vaak helpt het ook om een kan of fles water in het zicht te zetten op je werkplek om je eraan te herinneren.

Zorg er dus altijd voor dat je een flesje in je tas/auto/naast je op bureau hebt liggen of staan.

Investeer in een goede waterfles. Enkele fijne merken zijn:

Zo hoef je minder wegwerpflesjes te gebruiken en heb je ook nog eens een eyecatcher in de buurt.

Gezond drinken

3. Drink op vaste momenten

Als je jezelf aanleert om op vaste momenten te drinken, hoef je de rest van de dag veel minder moeite te doen om aan je twee liter te komen.

Start de dag altijd door direct een glas (warm) water te nemen als je opstaat.

Verder kun je je aanleren om naast je standaard bakje koffie om 10.00 uur ook een glas water te drinken.

Een tip die ik vaak geef is altijd een glas water te drinken als je net naar de wc bent geweest.

4. Gebruik een timer op je telefoon

Ben jij iemand die echt geheugensteuntjes of reminders nodig heeft om genoeg te drinken op een dag?

Gebruik dan een applicatie op je computer of smartphone!

Er zijn er een heleboel op de markt.

  • Geef je lichaam water (Google Playof
  • Waterreminder
  • Water Your Body
  • Plant Nanny

Ben jij een gadgetfreak?

Dan is Hydranome® misschien iets voor jou.

Het is een handige drinkfles met app en de dop van deze fles heeft een slim geheugensteuntje waarmee je in één oogopslag kunt zien hoeveel je al hebt gedronken.

Handig!

5. Eet waterrijke voeding

Je kunt natuurlijk bij dorst rechtstreeks water uit de kraan drinken, maar als je het moeilijk vindt om een hoop te drinken, kun je jouw vochtinname natuurlijk ook vergroten door waterrijk voedsel te eten.

Als je goed naar je lichaam luistert heb je met warm weer of veel beweging meer behoefte aan waterrijk voedsel zoals salades en fruit

Er zijn een hele hoop groente- en fruitsoorten die veel vocht bevatten, waardoor je makkelijker aan je gewenste hoeveelheid water op een dag komt!

Ik zet er wat voor je op een rijtje.

Rauwe groente:

komkommer, tomaat, spinazie, sla, bleekselderij, wortel, broccoli, kool, pompoen, radijs, paprika.

Fruit:

Meloen, citrusfruit, appel, ananas, perzik, aardbeien, druiven, cranberries, bosbessen, kiwi, peer.

Nu is teveel fruit eten ook niet verstandig dus let hier op hoe je fruit combineert in een eetmoment.

Blijf lekker variëren met groente en fruit!

6. Ga voor een groot glas

Met een groot glas water bij de hand hoef je minder vaak naar de kraan te lopen, waardoor je ook meer zult drinken.

Denk bijvoorbeeld ook aan die momenten dat je zit te eten en niet van tafel wilt om je glas bij te vullen.

Het is zonde om je dorstgevoel te negeren omdat je ergens geen zin in hebt.

Zeker als je al niet zo vaak een dorstgevoel hebt!

7. Waterijsjes

Voor de afwisseling is het ook erg leuk om zelf ijsjes te maken.

Vries je smaakwater zelf in met leuke ijsvormpjes.

Maak ze extra feestelijk door en een stukje heel fruit in te doen!

Kinderen vinden het ook altijd erg leuk om hierbij te helpen dus laat ze zelf uitkiezen hoe ze hun ijsjes willen.

Gegarandeerd dat ze lekker zullen smullen en hun vocht binnenkrijgen op warme dagen!

 

Geniet van het lekkere weer en ga er vooral op uit om ook iets actiefs te doen!

Leef Krachtig!

Inge